Wat is de definitie van goede en slechte akoestiek?

Akoestische informatie

Definitie: Hoe geluid zich voortplant in een ruimte. Elk geluid plant zich voort door de lucht met gemiddeld 340m/s. (en door vaste stoffen veel sneller). In een ruimte zal dit geluid kaatsvlakken in de vorm van vloer, plafond en wanden tegenkomen. Hierdoor ontstaan reflecties en nagalm.

Wij mensen oriënteren ons in een ruimte doordat we met onze twee oren heel snel de grootte ervan kunnen bepalen door naar de ‘reactietijd' en de richting van reflecties te luisteren. U zult u zich er nauwelijks van bewust zijn, maar elk moment van de dag heeft u hiermee te maken. Telkens wanneer u een andere ruimte betreedt, verandert de akoestiek.

Afhankelijk van het doel van een ruimte maken we er meer of minder geluid. Dat kan spraak zijn, maar ook achtergrondgeluid van een airco of luchtbehandeling, stoorgeluid van verkeer of de buren. Muziek heeft t.o.v. spraak een veel breder spectrum van uiterst lage naar heel hoge frequenties waardoor een passende akoestiek in dit geval een grote uitdaging is. Voor elke toepassing is een optimale akoestiek te ontwerpen

Elk gebouw met zijn verschillende ruimten en akoestische eisen, verdient een aparte aanpak met een programma van eisen. Incatro kan zorgdragen voor een compleet akoestisch design van elke ruimte.
Om de verschillen in 'ruimte-akoestiek' goed te ervaren hebben wij voor de Orgatec vakbeurs 2 (optisch) identieke cabines gemaakt. Een van harde materialen bekleed met print en de ander compleet voorzien met onze akoestische wandbekleding (ARTwall). Overtuig uzelf en bekijk de video!

Wat is slechte akoestiek?

In de meeste gevallen neemt u de akoestiek voor lief, zonder er bij na te denken. Dat wil zeggen, tot het moment dat de akoestiek ugaat hinderen bij uw functioneren. Zo kan een slechte akoestiek de verstaanbaarheid in een ruimte verstoren en komt de boodschap niet goed over.

Of u wordt bijvoorbeeld gestoord in uw werk doordat het geluidsniveau van collega’s op uw werkplek te hoog is. Om een telefoongesprek te kunnen voeren of een brief te schrijven moet u zich extra concentreren. Juist die extra inspanning zorgt ervoor dat u onnodig snel vermoeid raakt.

Ook kan het zijn dat u een onjuiste beoordeling maakt van een geluidsregistratie omdat de akoestiek in de ruimte niet lineair reageert. Of u maakt een opname van een stem, maar het eindresultaat blijft achter bij uw verwachtingen doordat hinderlijke reflecties het geluidbeeld verstoren.

In een concertzaal of kerk moet de ruimte meewerken aan de muzikale boodschap en deze versterken. Voor zowel de spelers als de luisteraars kan het frustrerend zijn als de ruimte te droog of te galmend is, of als de afmetingen niet kloppen.

Kortom, zodra het geluid in een ruimte de functie ervan in de weg zit, heeft die ruimte een slechte akoestiek.

Wat is goede akoestiek?

Een ruimte mag het geluid dat erin gemaakt wordt reflecteren waardoor we ons kunnen oriënteren en we weten dat we binnen zijn. Een galmvrije ruimte absorbeert alle geluid en isoleert ons volledig van de buitenwereld. De meeste mensen ervaren dit als benauwend, je hoort enkel nog de geluiden van je eigen lichaam.

In dit filmpje legt Julian Treasure waarom we meer moeten ontwerpen voor onze oren. Architecten en ontwerpers leggen vooral de nadruk op wat we kunnen zien, terwijl geluid ons sterk beïnvloedt. Door meer te ontwerpen voor geluid, kunnen we onze gezondheid, sociaal gedrag en productiviteit verbeteren.

Een goede akoestiek wordt ervaren afhankelijk van het doel ervan.
Als alle geluiden gelijkmatig worden geabsorbeerd, zowel de lage als de hoge frequenties, klinkt een ruimte kleuringsvrij en prettig.

Voor spraak willen we liefste dat geluid snel uitsterft voor een goede verstaanbaarheid. In kleine ruimtes, zoals kantoren, moet de galmtijd dan korter zijn dan 0,6s

Voor klassieke muziek willen we liefst dat het geluid lang naklinkt zodat het mooi mengt. Een concertzaal heeft een gemiddelde galmtijd van 2s

Een leraar wil rust in de klas en goed verstaanbaar zijn. In een klaslokaal geldt een maximale galmtijd van 0,8s. Er gelden normen voor goede akoestiek, deze zijn vastgelegd in de NEN/ ISO 3382-specificaties.
Meer informatie over akoestiek in klaslokalen en een video vind u hier..

Op welke manier wordt de akoestiek van een ruimte bepaald?

In een ruimte kunnen met behulp van een geluidsbron en meetapparatuur de belangrijke akoestische parameters als galmtijd en reflecties worden bepaald. Dit wordt gedaan met een (rondom afstralende) luidspreker of een alarmpistool als bron.

Met een (rondom gevoelige) meetmicrofoon wordt het ‘antwoord’ van de ruimte zoals direct geluid, reflecties, echo’s en galm opgenomen en opgeslagen op een computer, tablet of smartphone. Deze berekent hieruit alle waarden die nodig zijn om de uitgangssituatie vast te leggen.