Hoe concentratieproblemen op werk met 5 tips worden opgelost

Hoe vaak komt het voor dat uw medewerkers zich écht willen concentreren op een belangrijke klus vanwege een deadline, maar dat zij voortdurend worden afgeleid door de kleinste dingen om hen heen. Van collega’s die iets nodig hebben en tot de geur van vers gezette koffie. Het resultaat? Concentratieproblemen, waardoor zij aan het einde met een onvoldaan gevoel naar huis gaat.

Uit onderzoek van het CBS en TNO blijkt dat deze continue interrupties stressverhogend werken. Dit komt doordat werknemers steeds meer informatie registreren, ordenen, bewerken, onderbouwen en opnieuw versturen. Helaas is ons brein daarvoor (nog) niet geschikt. Hierdoor neemt het risico van overprikkeling toe en wordt het risico op overbelasting verhoogd, met controleverlies, slaapproblemen en uiteindelijk concentratieverlies tot gevolg.

20 minuten om de concentratie te herpakken

Wist u overigens dat een mens gemiddeld twintig minuten nodig heeft om volledig geconcentreerd te zijn? Stel dat uw werknemers vaker dan drie keer per uur worden gestoord… Dan betekent dat zij eigenlijk nooit vol geconcentreerd aan het werk zijn.

Maar hoe kunt u de omstandigheden op de werkvloer verbeteren voor uw werknemers? Wij hebben enkele praktische tips op een rij gezet zodat u een aangename omgeving kunt creëren.

Tips voor een betere concentratie

1. Zorg voor een rustige omgeving

Rammelende printers, pruttelende koffiezetapparaten of bellende collega’s. Alom bekende storende factoren, met name in open kantoorruimtes.

Het is misschien een beetje cliché, maar het creëren van een rustige en prikkelarme omgeving bevordert de concentratie van uw werknemers. Op die manier krijgt het brein – dat veel informatie verwerkt – de rust die het nodig heeft om goed te functioneren.

Gelukkig heeft u de conditie van de werkomgeving zelf in de hand: zo kunnen akoestische elementen hinderlijke galm reduceren en het ‘overtollige’ geluid doen verdwijnen. Op die manier hoeft u printers en koffiezetapparaten niet te verplaatsen en kunnen uw werknemers gerust met elkaar blijven praten.

Benieuwd naar de mogelijke akoestische oplossingen op uw werkplek? Vul de Quickscan in voor vrijblijvend advies van onze professionals.

CTA_2

 

2. Weg met alle afleidingen

Afleiding is overal. Van nieuwe e-mailberichten die in een beeldscherm springen tot inkomende berichten op de smartphone en – natuurlijk – de grote aantrekkingskracht van social media. Allerlei prikkels die de spanningsboog voortdurend onderbreken.

Het is belangrijk dat uw werknemers beseffen dat zijzelf invloed hebben op hun eigen rust.

Daarom kunt u hen gerust verzoeken om deze activiteiten buiten werktijd te ondernemen.

Tip: het helpt om de (werk)smartphone op vliegtuigstand te zetten als iemand langer wilt concentreren!

Akoestisch plafond in kantoor

3. Maak onderling duidelijke afspraken

Een werknemer heeft de beste bedoelingen als hij zijn verhaal deelt met zijn collega. Maar soms komt het voor de ander niet goed uit om gezellig te kletsen… En dat is best vervelend – en misschien zelfs wel moeilijk – om aan te geven.

Stimuleer daarom uw werknemers om onderling duidelijke afspraken te maken.

Hoe benaderen zij elkaar: lopen zij naar elkaar toe als zij een vraag hebben of tasten ze eerst de situatie af? Misschien is het een effectief om een vast moment op de dag te pakken en alle vraagstukken in één keer te behandelen.

Laat uw werknemers zelf bepalen wat zij prettig vinden.

4. Las regelmatig een pauze in

Een korte koffiepauze om 10:00 uur, een half uurtje lunchen rond 13:00 uur en iets voor 16:00 uur vindt er een bijeenkomst plaats bij het koffiezetapparaat. Maar misschien is het slim om uw werknemers te verzoeken om vaker korte break te nemen.

Het klinkt niet logisch, maar uit onderzoek is gebleken dat korte pauzes in het werkritme de mate van productiviteit bevorderen. Als uw werknemers 52 minuten hebben gewerkt en vervolgens een korte pauze nemen, kunnen ze vervolgens met frisse gedachten hun werkzaamheden hervatten.

Benieuw hoe u een gezonde werkplek inricht? Met deze 5 tips is het in een handomdraai geregeld!

Akoestische panelen

5. Ga wandelend vergaderen na 15:00 uur

Begint de werkdag wel eens met een intensieve vergadering? Dan bestaat er de kans dat uw werknemers weinig energie overhouden voor de rest van de dag.

Wat is het meest slimme moment om vergaderingen in te plannen? Na 15:00 uur in de middag. Op die manier krijgen uw werknemers voldoende tijd om zich voor te bereiden.

Tip: probeer om deze meetings al wandelend te houden. De beweging en de frisse lucht stimuleert de creativiteit en werkt motiverend.

 

Weten of uw werkomgeving een goede akoestiek heeft?

CTA_2

Deel dit bericht

Reageer zelf

* Verplicht veld