Wijn en akoestiek

Bij het beoordelen van wijnen hebben we een aantal objectieve criteria, waar boeken over vol geschreven zijn. Dit is ook het geval in de ruimteakoestiek. Vaste, meetbare criteria waarmee we, al naar gelang het gebruik en doel van een ruimte, de akoestiek kunnen meten, berekenen en aanpassen.

Maar, net als bij wijn, geven ook in de akoestiek juist de subjectieve criteria kleur aan het onderwerp. Een wijn kan “vol”, “diep”, “droog”, “hard”, “zwaar” etc. zijn, en evenzo met praktisch dezelfde kwalificaties, de akoestiek. Vraag maar eens een musicus de akoestiek in een zaal te beschrijven. Hierin verschilt hij nauwelijks van een vinoloog.

Elk mens beoordeeld de klank in een ruimte op z’n eigen, subjectieve manier. Die klank moet dan wel passen bij het doel van de ruimte. Een kantoortuin zal niet als een kerk moeten klinken en een vergaderruimte niet als een badkamer. In holle, kille, harde ruimten voelen we ons klein en ongemakkelijk. De kakofonie van versterkte reflecties verhoogd ons adrenalinegehalte en kost ons onnodig veel energie. Een meer “gedempte”, “warme” ruimte zal meteen gezelliger en zekerder aanvoelen en we kunnen hier effectiever communiceren.
Comfort heeft een klank!

Shutterstock 140728459

Beïnvloed de akoestiek ook de smaak van de wijn? Ik vind van wel en wellicht zult uzelf dit min of meer onbewust ook hebben ervaren. Ga maar eens na hoe de wijn smaakte in dat restaurant dat klonk als een kerk of in het akoestisch intiemere restaurant.
Zintuigelijke waarnemingen worden toch altijd beïnvloed door de andere, niet direct aangesproken zintuigen. Proef maar eens een lekker stuk vlees wat groen is gemaakt.

Bij het vormgeven van een ruimte worden materiaalgebruik, verlichting, klimatisering en meubilair aangepast aan het gebruik en de ” feel ” die de gebruiker ( met de interieurarchitect) beoogd. Hierbij is het van belang dat de ruimte comfortabel is voor de functie die het vervuld. Helaas is de ruimteakoestiek hier nog steeds vaak een ondergeschoven kindje. Onbegrijpelijk is het dan ook, dat in de opleidingen tot interieurarchitect nog steeds de ruimteakoestiek niet of nauwelijks aan bod komt.

Een goede wijn wordt met zorg en passie gemaakt. Naast de kwaliteit van de druif is de locatie en zorg voor de ranken, het plukken, verwerken en rijpen bepalend voor het eindresultaat. Een combinatie van factoren dus, allen met zorg en passie uitgevoerd, die bepalen hoe de wijn zal smaken.

Incatro akoestiek

Bij de ruimteakoestiek gaat dit eigenlijk net zo. De combinatie van vele verschillende factoren en disciplines en de juiste finetuning hiertussen bepalen uiteindelijk het eindresultaat. Belangrijk hierbij is dus de samenhang te zien en af te stemmen. Elke vorm en onderdeel in een interieur heeft zijn invloed op de akoestiek. Hier blind iets aan toevoegen om ” het geluid te dempen” is als druiven in een glas stoppen en denken dat je een lekkere wijn hebt.

Er zijn dus veel parallellen te trekken tussen wijn en akoestiek. Alleen loopt het bewustzijn over akoestiek hier nog achter. Die inhaalslag willen wij echter graag maken; op uw gezondheid!

Carl Huijskens
Incatro Room Acoustics

Feedback Company
9.1
★★★★★ ★★★★★